SFM Technology skaber den første vugge til fastholdelse af helikopterblade med 3D-printteknologi
ved Christian på Sep 14, 2023

Da SFM Technology fik til opgave at skabe fastholdelsesholdere, der gør det muligt at laste helikoptere sikkert, henvendte de sig direkte til direkte til BigRep PRO.
Rough seas skaber ikke kun glatte sømænd, de skaber også glatte ingeniører, der kan finde innovative løsninger på urolige forhold. Det gælder især inden for luftfart, hvor helikoptere ofte har til opgave at gå om bord på skibe under alle slags vejrforhold.
Når helikopterne er færdige med at flyve, bliver de enten på flydækket eller stuvet af vejen i skibets hangar. De bruger et automatisk foldesystem, der folder vingerne ind som en humlebi. Spørgsmålet om stabilisering er stadig en vigtig prioritet, når det drejer sig om at få en så jævn ombordstigning som muligt. Det opnås ved at bruge en vugge til fastholdelse af hovedrotorbladene.
Som Gary Wilson, chef for teknisk salg hos SFM's AeroAdditive-division, fortæller os: "Når en helikopter er om bord på et skib, kan den folde sine helikopterblade tilbage. Men på havet blæser det stadig, og vingerne kan blafre. Disse vinger skal fastholdes, så der ikke opstår flapping."
Luftfarts- og forsvarsgiganten Leonardo - der af forsvarsministeriet har fået til opgave at levere AgustaWestland AW101'ere til Royal Navy - fandt ud af, at deres eksisterende holdere til fastholdelse af hovedrotorbladene ikke levede op til deres standard. De henvendte sig til SFM Technologys AeroAdditive-afdeling for at finde en løsning, hvilket resulterede i den første 3D-printede vugge til fastholdelse af hovedrotorblade, som måler 900 x 230 x 160 mm. Gary Wilson forklarer, hvordan de skabte vuggen, og hvorfor han mener, at dette kun er starten på additiv fremstilling inden for luftfartsindustrien.

3D-PRINT GIVER LØSNINGEN
Da der skulle findes en løsning meget hurtigt, var SFM afhængige af den innovationshastighed, der er mulig med additiv fremstilling.
"Vi var nødt til at se på mange aspekter af 3D-print, herunder omkostninger, effektivitet og selvfølgelig størrelse. Til sidst kiggede vi på BigRep PRO, da vi var nødt til at se på en produktions-3D-printer. Maskinen bruges som en produktionsmaskine, så hver eneste holder til rotorbladene går til slutkunden."
3D-PRINT ER MERE ALSIDIGT END TRADITIONELLE METODER
I luft- og rumfartsindustrien er lette, men stærke dele afgørende. Efter at have stresstestet deres 3D-printede dele fandt SFM Technology ud af, at de klarede sig bedre end de originale, ikke-printede dele. Ved at bruge Hi-Temp CF - et kulfiberforstærket materiale med alsidige, højstyrkeegenskaber - er vingerne ekstremt holdbare og vejrbestandige.
Fordelene har været mangfoldige.
"Til dato har vi printet 30 vugger, bestående af 60 halvdele, siden januar. Hvis vi skulle have gjort det på en traditionel måde, ville vi have lavet omkring en fjerdedel af det. Så du kan se, at 3D-print er langt hurtigere, da vi ikke skal foretage nogen justeringer, eller hvis vi skal, er de meget små og kan hurtigt overstås. Og materialet er lige så stærkt."

FORDELENE VED HI-TEMP CF
At vælge det rigtige materiale var afgørende for SFM's valg.
"Vi udførte mange tests for at finde ud af, hvilket materiale der var bedst egnet inden for det givne budget. Efter at have kigget på databladene følte vi, at BigRep's HI-TEMP havde en lille fordel i forhold til de andre BigRep-materialer."
Når de har fjernet støttematerialet, bruges sandpapir til at glatte overfladen. Bøsninger - en slags faste eller aftagelige cylindriske rør - indsættes i hængslerne, før der bruges helicoilindsatser med gevind til fastgørelse, når det er nødvendigt. Når holderen er malet efter kundens specifikationer, indlejres den resterende hardware sammen med et beskyttende skum på indersiden af holderen, som forhindrer den i at ridse bladets overflade.

STARTEN PÅ 3D-PRINT I RUMFARTSINDUSTRIEN
Wilson, at denne erfaring viser, hvad 3D-printning kan udrette i luftfartsindustrien, og at det kun er et spørgsmål om tid, før additiv fremstilling bliver normen.
"I luftfartsindustrien er der mange designere, der er nervøse for 3D-print. Vi har demonstreret, at 3D-print kan bruges i rumfartsindustrien uden problemer, når det gælder styrke, gentagelighed og kvalitet. Jeg ved med sikkerhed, at efterhånden som industrien bevæger sig fremad med 3D-print, vil der være flere og flere tilgængelige måder at bruge det på."
SFM Technology bruger BigRep PRO som en batch-3D-printer, der sekventerer produktion og skaber forbedrede resultater over hele linjen.Det sker, efter at flere designere inden for luft- og rumfart har opdaget fordelene ved 3D-print og taget det til sig med tiden.
Vil du vide mere om 3D-print og luft- og rumfart? Læs om, hvordan 3D-print sparede Airbus tid og penge!
ITERATE HURTIGT. PRODUCER HURTIGERE. KOM PÅ MARKEDET HURTIGST.
BigRep PRO er en 1 m³ kraftfuld 3D-printer, der er bygget til at tage dig fra prototyping til produktion. Den er en meget skalerbar løsning til fremstilling af dele til slutbrug, fabriksværktøj eller andet med højtydende materialer i ingeniørkvalitet. Sammenlignet med andre produktions- og FFF-printløsninger kan PRO producere præcise dele i fuld skala hurtigere og til lavere produktionsomkostninger.
ITERATE FAST. PRODUCER HURTIGERE. KOM PÅ MARKEDET HURTIGST.
BigRep PRO er en 1 m³ kraftfuld 3D-printer, der er bygget til at tage dig fra prototyping til produktion. Den er en meget skalerbar løsning til fremstilling af dele til slutbrug, fabriksværktøj eller andet med højtydende materialer i ingeniørkvalitet. Sammenlignet med andre produktions- og FFF-printløsninger kan PRO producere præcise dele i fuld skala hurtigere og til lavere produktionsomkostninger.