
De sidste 12 måneder har været noget af en rejse
I slutningen af juni 2022, for næsten præcis 365 dage siden, da jeg skrev dette blogindlæg, blev den første X1C sendt til vores allerførste kunde. På det tidspunkt var vi fyldt med en blanding af spænding og nervøsitet og spekulerede på, om vores 3D-printer ville leve op til brugernes forventninger.
Som enhver startup i sit første år brugte Bambu det sidste år på at kæmpe med en lang liste af problemer, herunder forsinkelser, mangel i forsyningskæden, ulykker, epidemier, omarbejde, fejl, bugs, kvalitetsproblemer, PR-kriser ... Vores mål var at fokusere på at bygge en printer, der var værd at tale om. Som et team af erfarne ingeniører inden for produktdesign og fremstilling mente vi, at vi var parate til at tackle alle produktrelaterede problemer. Så vi følte, at vi fik æg i ansigtet, da de sociale medier blev oversvømmet med billeder af knust glas på grund af vores emballage, som på trods af, at den bestod strenge industristandardtest, viste sig at være utilstrækkelig i den virkelige verdens logistikforhold. Vi følte os slået, da vi indså, at vi manglede de rette værktøjer og kvalitetssikringssystemer til at sikre, at vores varmesenge var plane. Ikke desto mindre var det den slags problemer, vi forventede at støde på, og det lykkedes os at tilføje flere kvalitetskontrolpunkter for at løse dem, efter at vi havde lært af fejlene.
At tilbyde et kvalitetsprodukt er blot det første skridt i lanceringen af en virksomhed, men det er langt fra tilstrækkeligt til at etablere en bæredygtig virksomhed. At drive en virksomhed var en ny udfordring for de fleste af os, inklusive mig selv. Som mange iværksættere før mig kan jeg bevidne, at det sidste år har føltes som en rutsjebanetur for mig. Vi stod over for problemer, vi ikke kunne have forventet.
For eksempel bebrejder jeg stadig mig selv, at jeg ikke har brugt nok opmærksomhed og kræfter på netværkssikkerhed. Men takket være fællesskabet har jeg lært denne afgørende lektie. Netværkssikkerhed er nu vores topprioritet for al softwareudvikling. På den anden side var der også uventede problemer.
Jeg husker tydeligt den dag i november 2022, hvor jeg hørte om et COVID-19-tilfælde på vores fabrik, hvilket resulterede i en fuldstændig nedlukning, netop som efterspørgslen på X1C var ved at nå et nyt højdepunkt.
Nogle aspekter har vist sig at være langt mere udfordrende end forventet. Helt fra begyndelsen har vi stræbt efter at give vores kunder en oplevelse i verdensklasse, så vi samlede et team af 3D-print-eksperter over hele verden til at hjælpe vores kunder. Men det er lettere sagt end gjort. Selv i dag er antallet af kundesupportsager uforudsigeligt, og spidsbelastningsperioder lægger et stort pres på hele teamet. Jeg tror, vi følger vores læringskurve her. Vores kundesupportsituation er allerede meget bedre, end den var for et år siden, takket være vores teams dedikation. Vi er forpligtet til at forbedre vores kundesupport og til sidst nå det punkt, hvor den opfylder kvalitetsstandarderne for vores 3D-printere.
Det betyder ikke, at vores printere på nogen måde er næsten perfekte. Bedømt ud fra standarderne for forbrugerelektronik i det 21. århundrede vil jeg give Bambus førstegenerationsprintere en karakter på 55 ud af 100. Over gennemsnittet, men der er stadig lang vej til at nå vores ambitioner. X1C- og P1P-modellerne er relativt raffinerede sammenlignet med tidligere generationers desktop FDM 3D-printere, men de er stadig lysår fra at levere en iPhone-lignende brugeroplevelse, som er vores ultimative mål.
Vi kan kun sige til os selv, at disse irriterende problemer, der opstår dagligt, er en del af vækstprocessen. Måske er de en nødvendig vej, vi må følge for at opnå en score på 90.
En stor tak for hjælpen
Det, jeg gerne vil sige til vores kunder og fællesskabet, er tak, fordi I har tolereret dette 55/100-produkt og givet os mulighed for at vokse og lære i løbet af det sidste år. Tak til fællesskabets eksperter, som anmeldte X1, da ingen vidste, hvem Bambu var. Tak til de medlemmer af fællesskabet, som har delt feedback, printfotos og timelapses på de sociale medier ved hjælp af vores printere. I gav os ikke kun chancen for at nå ud til vores potentielle kunder, men gav os også den mest værdifulde indsigt til at forbedre vores produkter og vores team, og en stærk motivation til at fortsætte fremad.
En særlig tak skal lyde til dem, der støttede os, og som havde fuld tillid til os under vores Kickstarter-kampagne. Vi håber, at vi har levet op til jeres forventninger og ikke har svigtet jer. Jeg er taknemmelig for fællesskabets overbærenhed og forståelse, selv i lyset af de mange fejl, vi har begået. Hver gang der opstod en krise, oplevede vi, at nogle brugere trøstede og opmuntrede os, som om de tilgav et barn, der havde begået en tåbelig fejl.
Tak til cybersikkerhedseksperter, som straks advarede os om vores sikkerhedssårbarheder og pressede os til at gøre vores systemer mere sikre. Tak til alle brugere, der har udfordret vores overholdelse af alle de forskellige regler; jeres udfordringer har drevet os til løbende at forbedre vores systemer og gøre alles data og privatliv mere sikkert.
Til sidst en stor tak til alle vores holdkammerater. Bambu er nu et stolt team på over 300 personer spredt over flere kontinenter, som hver dag bruger deres energi på at realisere vores drøm om at levere en engagerende 3D-printoplevelse til vores kunder.
Som man siger: Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig stærkere. Jeg kan med sikkerhed sige, at takket være det, vi har lært i år, vores kunders urokkelige støtte og vores teams dedikation, er vi stærkere, end vi var for et år siden. Efter et år med hårdt arbejde har vi fået et væld af viden om 3D-print. Vores laboratorium og produktionslinje er nu udstyret med et væld af eksperimentelt udstyr, teststationer og kvalitetskontrolpunkter, som var utænkelige for bare et år siden. Kvaliteten af vores maskiner, software og firmware er blevet væsentligt forbedret, selvom der stadig er lang vej igen, før vi når vores ultimative mål. Produktionslinjen har udviklet sig fra en tilstand med intermitterende og knap nok funktionel produktion til et moderne samlebånd med højt udbytte.
Vores taknemmelighed til vores kunder
Jeg tror, jeg har sagt for mange taksigelser. Tolv måneder efter at vi leverede vores første 3D-printer, har vores økonomiske situation ændret sig dramatisk i forhold til for et år siden. Vi føler, at dette er det rigtige tidspunkt at vise vores taknemmelighed med nogle solide gaver for al jeres støtte og forståelse.
- Til alle Kickstarter-backere, som har gjort denne rejse mulig, har vi forberedt en gavepakke til en værdi af $165, som indeholder 4 ruller kulfiberforstærkede filamenter til $1,99.
- Til alle kunder, der har bestilt mindst én af vores printere efter Kickstarter gennem vores officielle butik før 26. juni 2023, har vi forberedt en gavepakke, der indeholder 2 ruller kulfiberforstærkede filamenter til $1,99.
- For alle tidligere købere af andre Bambu-printere end X1CC-modellen fra vores officielle butik, vil du måske gerne prøve AMS, så vi har forberedt en rabatkupon på $50 til AMS til hver af jer.
De endelige priser kan ændre sig baseret på forsendelsesdestinationer ved kassen. At levere titusindvis af gavepakker til vores kunder er noget nyt for os. Det er en stor udfordring for vores produktions-, drifts- og logistikteams. Så vi håber, at alle kan forstå, at hele denne proces vil kræve noget tid. For detaljerede oplysninger om, hvordan du får din gave, henvises tilFAQ om 1. års jubilæum.
Prisjustering
Ud over gaverne til alle vores kunder, tolv måneder efter produktlanceringen, revurderer vi også vores produktpriser. Bambu har altid bestræbt sig på at sikre stabile produktpriser. Selv da euroen faldt betydeligt i værdi i 2022 (i øvrigt endnu en uventet udfordring), holdt vi fast i dette princip. I takt med at vores indkøbsmængder, produktionskapacitet og udbytte stiger, fortsætter prisen på vores produkter med at falde.
Tidlige investeringer som værktøj og NRE-omkostninger er også stort set afskrevet nu. En anden faktor, jeg ikke vil overse, er konkurrencen. Efter at have undersøgt regnskaberne og konkurrencesituationen på markedet er min konklusion, at vi er nødt til at gå et skridt videre for at følge med. Det er derfor, vi vil reducere prisen på vores Bambu Lab P1P med omkring 100 dollars (i alle butikker) for at gøre den mere tilgængelig for folk, der ønsker at få en af vores printere og dele 3D-printpassionen med os. Vi nedsætter også prisen på X1C, X1CC og AMS i vores butikker i EU og Storbritannien, efter at have taget højde for vores drifts- og forsendelsesomkostninger.
Løftet om innovation
Selvom vi tilbyder gaver og lavere priser for at udtrykke vores taknemmelighed over for vores kunder, forstår vi, at samfundet forventer noget mere af os: innovation.
Innovation, der frigør det fulde potentiale i denne fængslende hobby. Innovation, der muliggør denne teknologis potentielle indvirkning på verden af i dag. Derfor lover vi dig, at vi vil være det mest dristige team. Bambus produktudviklingsteam er velforsynet og bevæger sig fremad i fuld fart. Udvikling af banebrydende produkter kræver lange iterative processer, især når der ikke er nogen eksisterende referencer at studere. Vi vil lancere mindre opgraderinger og forskellige versioner af printere for at imødekomme forskellige kundebehov og forskellige markeder, hvilket også kan være en sjov rejse. Samtidig bruger vi vores kræfter på at udvikle nye store produkter, som vil gøre din tålmodighed i den lange ventetid umagen værd.
Fortæl os mere om din oplevelse
Det har ligget i Bambus DNA lige fra begyndelsen at trives med feedback fra vores brugere. Nu, hvor vi når denne vigtige milepæl i vores første år, hvor nogle af jeres printere har akkumuleret millioner af printtimer, mener vi, at det er det perfekte tidspunkt at reflektere over jeres oplevelse med vores printere i løbet af det sidste år.
Din indsigt vil gøre det muligt for os at få en dybere forståelse af de største udfordringer, du er stødt på, mens du har brugt vores printere. Vi beder om din værdifulde feedback ved at bruge et øjeblik på at udfylde undersøgelsen nedenfor.
Dine svar vil i høj grad hjælpe os med løbende at forbedre vores printere og lære af eventuelle fejl, vi måtte have begået.
Følg venligst dette link for at gå til undersøgelsen
Tak skal du have.