Nyheder

3D-printede magiske verdener og dekorationer hos Studio Artefact

ved Christian Sep 14, 2023

3D Printed Magical Worlds and Decorations at Studio Artefact

Canadisk virksomhed, der specialiserer sig i "temaoplevelser", bruger 3D-print til at skabe imponerende strukturer og dekorationer.

YouTube-video

Da en tryllekunstner henvendte sig til forskellige værksteder for at høre om muligheden for at bygge en gigantisk snurrering drevet af en stationær cykel, fik han mange afslag. Umiddelbart er det let at se hvorfor.

Tryllekunstneren, Joe Culpepper, havde fået ideen, da han læste om optiske illusionsringe, hvis historie går århundreder tilbage. På trods af at de har en ensartet bredde, ser sådanne ringe ud til at blive større og mindre, når de drejes rundt om bærerens finger. Culpepper blev fascineret, og han forestillede sig, hvordan en sådan illusion ville se ud i gigantisk skala: en enorm ring, der hang i himlen, drejede rundt og så ud til at vokse og skrumpe for øjnene af tilskuerne. Det verdensberømte cirkus Cirque du Soleil var også fascineret og støttede projektet. Men der var et problem: Ingen troede, at en gigantisk manege faktisk kunne bygges. Ingen, altså, undtagen Studio Artefact.

"Sagen er, at hvis du har et hjul med eger, bryder det illusionen," forklarer Guillaume Jacques, Studio Artefacts kommunikations- og marketingdirektør. "Hjulet skulle se ud og føles, som om det svævede, og det var den svære del. Det var den del, som alle sagde ikke kunne lade sig gøre, at man skulle bruge en kæde og tandhjul. Men vi sagde: "Nej, vi kan 3D-printe dele og montere dem på et hjul med en kompleks mekanisme."

3D-printet magisk ring ved Burning Man

Studio Artefact kom op med et design, der kunne realisere Culpeppers vision om en svævende illusionsring. I modsætning til et cykelhjul eller et pariserhjul, som begge har eger, der forbinder fælgen med et centralt nav og en spindel, ville illusionsringen køre langs et spor på en skjult cirkulær ramme. Bortset fra en lille lodret støtte nedenunder ville den se ud, som om den hang i luften, og et menneske, der trådte i pedalerne på en stationær cykel, ville drive den frem og skabe den optiske illusion. Studio Artefact-teamet brugte BigRep One 3D-printere til at fremstille et dusin store, hjerteformede stykker, der skulle samles til hjulet, og samlede derefter strukturen på en musikfestival i Nevada.

"Det var en enestående oplevelse," husker Jacques. "Da vi tog derhen, oplevede folk det og fortalte os, at det var fantastisk." Da festivalgæsterne fik at vide, at konstruktionen var blevet 3D-printet, blev de endnu mere imponerede. "Det er sindet, der møder maskinen, der møder kunstneren," siger Jacques. "Det talte til de mennesker, der var der."

Stor 3D-printer

3D-printning åbner op for fantasien

Grundlagt i 1986 i den canadiske by Montreal, Studio Artefact er specialist i tematiserede fordybende oplevelser.og betjener primært kunder i hele Nordamerika. Virksomheden designer og konstruerer sådanne oplevelser til steder som indkøbscentre og museer, men arbejder også med film, tv og teater. Et typisk Studio Artefact-projekt kan involvere grafisk design, teknisk planlægning, svejsning, træarbejde, maleri, skulptur, lysinstallation og - siden man begyndte at bruge 3D-printere i stort format i midten af 2010'erne - 3D-print.

På nuværende tidspunkt har Studio Artefact en flåde på seks 3D-printere i stort format Teamet arbejder hovedsageligt med PETG og har set deres horisont udvide sig eksponentielt med hver ekstra 3D-printer, de har installeret. Før de købte BigRep-maskinerne, fremstillede de de fleste af deres store strukturer med styroporskulpturering, svejsning og træbearbejdningsteknikker. Dette manuelle arbejde var møjsommeligt og tog meget længere tid end 3D-printning, hvilket satte en grænse for produktivitet og rentabilitet.

"Det er ikke engang sammenligneligt," forklarer Frédéric Letellier, leder af 3D-printafdelingen hos Studio Artefact. "Den tid og de kræfter, der går med at håndskulpturere noget, for ikke at nævne den manglende mulighed for at fortryde eller foretage hurtige ændringer - det er som at sammenligne æbler med pærer! Mennesker har brug for pauser og søvn, mens mine BigReps skal smøres lidt en gang om året, og de kører nonstop."

Ifølge Letellier giver den samtidige drift af seks printere en høj grad af fleksibilitet, så virksomheden kan færdiggøre flere store projekter samtidigt eller alternativt lave "et virkelig stort projekt på kort tid." Og det er heller ikke kun det færdige produkt, der bliver printet: Studio Artefact bruger sine maskiner under R&D og prototyping, hvor de laver skalamodeller, funktionelle prototyper og prøver til kunder for at demonstrere forskellige overfladefinish, opløsninger eller laghøjder.

Men den største fordel ved 3D-print er måske de enorme kreative muligheder, det åbner op for. "3D-print er virkelig blevet integreret i den måde, vi tænker på byggeprojekter, på tingenes gennemførlighed," siger Jacques. "Vi prøver virkelig at bruge det aktiv som en måde at få vores projekter til at skille sig ud på og som en måde at være kreative på."

3D-printet indretning og oplevelse til indkøbscentre

Vi skubber grænserne for størrelse med 3D-printede træer

Den grænseløse kreativitet kan ses i et andet Studio Artefact-projekt, som blev bestilt tilbage i 2018 til indkøbscentret CrossIron Mills i Calgary, Canada. For denne kunde skabte Studio Artefact en festlig Fortryllet vinterlandskab, en fordybende augmented reality oplevelse af træer, buegange og blændende lys inspireret af det canadiske landskab. Juleshoppere, der gik gennem Enchanted Winterland, kunne ved hjælp af en specialdesignet app rette deres smartphones mod himlen for at opdage konstellationer, før de tog deres opdagelser med til et område, hvor hver konstellation blev vist på en stor skærm.

Centralt i det imponerende projekt var design og fremstilling af tre enorme kunstige træer, der hver var 35 meter høje og bestod af 16 forskellige 3D-printede sektioner af "bark" lavet af gennemsigtig PETG - stykker, der uden 3D-print ville have krævet tre separate processer: skulpturering, støbning og vakuumformning. De transparente 3D-printede sektioner rummede 360°-skærme og gav samtidig et frostklart look, der bidrog til Enchanted Winterlands æstetik. "Vi kombinerede en kunstnerisk finish med noget, der var utroligt teknologisk avanceret," siger Letellier.

"Hvis BigReps forsvandt fra vores værksteder i morgen,
ville det være en katastrofe."

Guillaume Jacques
Direktør for kommunikation og marketing, Studio Artefact

Et så ambitiøst projekt blev gjort muligt af Studio Artefacts setup med seks 3D-printere. Virksomheden arbejdede med en deadline på omkring fire måneder og gav sin 3D-printafdeling fire til seks uger til at fremstille det hele. Det betød, at tre BigRep One-printere skulle køre 24/7, og enhver væsentlig nedetid ville have bragt projektet ud af kurs. I sidste ende blev alle deadlines overholdt, og Studio Artefact fortsætter med at sætte deres lid til BigRep-maskiner til selv de mest krævende projekter.

Julen nærmer sig med hastige skridt, og Studio Artefact-teamet vil have travlt med at arbejde på de næste sæsonprojekter. Som altid kommer 3D-print til at spille en stor rolle. "Det er en fantastisk måde at lave noget på, som ellers er umuligt at lave," siger Jacques. "Det har virkelig hjulpet os med at bringe skøre projekter til live."

I STOR SKALA INNOVATION. BEGRÆNSNINGSLØS KREATIVITET.

BigRep ONE er en prisbillig indgang til 3D-print i stort format. Med dokumenteret pålidelighed til at arbejde døgnet rundt bringer ONE dine designs til live i fuld skala.

Få mere at vide

STORSKALA INNOVATION. BEGRÆNSNINGSLØS KREATIVITET.

BigRep ONE er en prisbillig indgang til 3D-print i stort format. Med dokumenteret pålidelighed til at arbejde døgnet rundt bringer ONE dine designs til live i fuld skala.

Få mere at vide

Tags: